tisdag 9 oktober 2012

Jag blundar och önskar mig något


Hej!
Jag som också börjat skriva här på bloggen heter Katarina. Om dagarna jobbar jag på Barnens Eget Bibliotek i Stenhamra. Där håller jag öppet för alla som vill komma, träffar skolklasser, tipsar om böcker och ordnar så händer roliga saker på biblioteket. Jag ser ut ungefär som på bilden.
Kom gärna och berätta vad du gillar för böcker om du har vägarna förbi Barnens Eget BIbliotek!

När det gäller böcker så gillar jag att läsa alla möjliga sorter!  Spännande, om kärlek och vänskap eller fantasy. Det blir både böcker för yngre barn och ungdomsböcker som hamnar på min läslista.
Jag blundar och önskar mig någotEn bok som sträckläste är Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall. Det handlar om Lisa som är 12 år. Hon och bästisen Nova går med i ett gäng som kallar sig Näbbet. De har ett högkvarter under gröna presenningar där de ses och hänger och äter godis. De flesta i Näbbet går på högstadiet och är riktigt coola. För att komma med måste Lisa gör ett test, hon ska snatta något i en affär. Hon gör det, men efteråt oroar hon sig och det känns inte bra i magen. Allra mest handlar det om vänskap i den här boken. Hur är man en bra vän? Varför är hennes bästis Nova så sur och tvär ibland? Vill hon hellre hänga med tjejerna i Näbbet än med Lisa?

Lisa tänker varje dag på Nova och låter film med Nova i spelas upp i huvudet varje kväll innan hon somnar. Vänskap är att kunna ringa när som helst, att vilja umgås fast man är sjuk och att stötta varandra i vått torrt. Det lyckas Moa-Lina Croall visa i sin skildring av Lisa och Nova. Läs boken!

/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar